torsdag 24. mars 2011

Innbrudd

I går opplevde vi det de fleste frykter mest forutenom brann, nemlig innbrudd. Vinduet i inngangsdøren var knust, og noen hadde gått inn og tatt datamaskinene våre, playstation'en til min samboer, smykker som nylig er kjøpt til bryllupet, pluss vår eksterne harddisc hvor vi hadde backup til maskinene våre. I tillegg til litt småting. Alt i alt har vi ikke mistet så mye, men det er utrolig bittert med det som er borte!

Min datamaskin inneholdt et vell av bilder, planleggingsdokumenter, rapporter, mailer, og annet personlig. Heldigvis er det ikke lenge siden min onkel hadde maskinen min til oppgradering hos seg, og da tok han en backup. Så en del av det håper vi å kunne gjenkalle der i fra. Det er likevel utrolig mye planleggingsarbeid til bryllupet som er gått tapt...

På hans maskin var færre ting av personlig karakter, men 10.000 sanger, flere filmer, flere spill m.m. Og der forsvant også spillelisten til bryllupet som han har brukt MASSE tid på! Heldigvis fant de ikke hans MP3-spiller, og her skal han ha noen tusen av de sangene som ble borte...

Alle skap stod åpne, spill var åpnet og skuffer stod på gløtt, man kunne virkelig se hvor de hadde vært. Det var likevel tydelig at de ikke var ute etter å ødelegge noe. Ingenting annet var knust enn inngangsdøren. Jeg har sett bilder fra andre innbrudd og må si vi er takknemlige for at det gikk som det gikk.

Mange sier at det verste med et innbrudd er å vite at noen har vært i ditt hjem og gått gjennom tingene dine. Det synes ikke jeg at er det verste. Det verste er at de har min laptop som jeg dessverre ikke hadde passord på. De har full tilgang til hele "livet mitt" hvis de har lyst å snoke litt. Det er ekkelt. Mest sannsynlig sletter de alt for å selge maskinen, men også det er ekkelt å tenke på. Jeg ser på det som en rå og hjerteløs handling, å gå inn på en maskin og slette minner fra de 10 siste årene. Så selv om jeg håper at de gjør nettopp dette, gir det meg noen assosiasjoner på hvor kaldhjertet disse menneskene må være for å klare å gjøre noe slikt.

Det tok lang tid før jeg sovnet i går, jeg lå og tenkte på nettopp dette - hvor mye man egentlig har lagret på en datamaskin. Ta backup sier alle - men hva hjelper det når den også blir stjålet? Det plager meg i dag også. Jeg er tiltaksløs og sov til langt på dag. Har ikke fått gjort så mye gitt. Det var bra jeg hadde jobbfri i dag!

Er det noen som har tenkt over hvor mye man bruker en datamaskin i hverdagen? Jeg måtte ringe forsikringsselskapet, men hva var nummeret? Jeg hadde jo ikke gulesider. På telefonen oppfordret de meg til å sende skademeldingsskjema på nett - ja for det er lett når det er dataen som er borte! Kvitteringer på smykkene som er kjøpt? Jepp, må bare ha tilgang til nettbank... Kjøpe ny datamaskin? Et øyeblikk, skal bare finne en nettbutikk... Heldigvis har jeg en kjempesnill onkel som bor like ved. Det tok ham en liten halvtime å fikse en laptop vi kunne låne i mellomtiden. Ellers hadde vi virkelig slitt!!!

Blæ!

3 kommentarer:

  1. Å, skjønne goe Ingvild!!!!
    Dette var helt forferdelig å høre!!!
    Vet ikke hva jeg skal si til trøst , men jeg skal være veeeeldig snill med deg på jobb i hele helgen:O):O):O):O):O)
    Og du skal få mange og varme klemmer...
    Og jeg kan bake akkurat det du vil og og og ...O)

    SvarSlett
  2. Du er bare verdens beste kollega. Takk!!!!:)

    SvarSlett
  3. Uff... ja - som du selv skrev et sted... det er liksom brann, (vold) og innbrudd en frykter... KJIIIIPT.... kan ikke stort for å hjelpe... godt at ikke all musikken ligger på PC-en, men kommer kjørende, da, i hvert fall ;)

    ÆSJ... at noen skal ødelegge sånn for andre - det er så utrolig irriterende.. og så jobber vi jo hver dag med å hjelpe barn på rett spor - så de IKKE skal havne "på Skeive", men klare seg i samfunnet - UTEN å ødelegge for andre... ....

    Godt du har gode kollegaer, da, Ingvild ;) Og - fest skal det bli i hvert fall ;) Det er tross alt mennenskene som er viktigst ;)

    SvarSlett