søndag 18. september 2011

Garving av kaninskinn

For å skrive om dette tema kjenner jeg at jeg har behov for en aldri så liten forsvarstale. Jeg er svært glad i dyr, der iblant kaniner. Jeg hadde kanin fra jeg var 9 år til jeg var ca 15. Han var min beste venn. Gråtopp het han. I 2008 skaffet jeg meg kaniner igjen, tre søstre og etterhvert deres bror (etter kastrering). De bodde i trange kår i en stall og jeg ønsket å gi dem et bedre hjem. Etter ca et halvt år var alle fire plutselig borte en morgen, mest sannsynlig har reven vært på ferde. Nå har jeg igjen fått meg kaniner. Denne gangen har buret netting både under, over og på sidene - ingen skal slippe inn dit! Egentlig låner jeg bare kaninene, det er min kusine som er den rettmessige eieren... Dette er skjønne dvergveddere som hun aler opp til salg for familier som ønsker seg et kjeledyr.

Men min kusine driver også med en annen form for kaninoppdrett, nemlig av kaniner som skal slaktes og spises. Hun bor på gård og er opptatt av dyrevelferd, miljø og økologi. Kaninene har stor plass å boltre seg på før de slaktes, og de spiser sunn og frisk mat uten tilsettingsstoffer. Det har tatt meg tid å bli vant til denne siden av kaninhold. Men jeg ser likevel det fornuftige i det - for med mindre jeg går over til å bli vegeterianer, så er jeg støttespiller av den kjøttproduksjonen vi har i dag. Og der skorter det en hel del på både dyrevelferd og økologisk tenkning. Så det å kunne spise kjøtt fra et dyr som man vet at har hatt det bra mens det levde, er en verdi det også.

Og når min kusine og mannen da likevel slakter disse dyrene for å spise dem (jeg har smakt det én gang, og har planer om å spise det flere ganger), så er det jo for gale at de mye kaninskinnene bare kastes. Skal man først slakte et dyr, så bør man bruke hele dyret, mener jeg (nei, jeg er ikke så glad i nyrepai, blodpudding, lungemos eller leverpostei - så jeg er nok ikke helt gjennomført gitt). Derfor har jeg mottatt to kaninskinn for å prøve litt og se om jeg fikk til noe med disse skinnene. Hva jeg skal lage er uvisst, først må jeg klarer å garve dem riktig.

Jeg har funnet to nettsider om garving som har vært til hjelp. Barkgarving og fettgarving. Det er gode sider hvor oppskriften står beskrevet, men jeg klarer likevel ikke helt å finne ut hvordan dette settes ut i praksis. Spesielt har jeg støtt på tre problemer:
1. Skinnene ble liggende lenge i vann etter salting fordi jeg skulle samle mot til å gå ut og plukke 5 liter bjørkenever (dette var før jeg fant siden om fettgarving). Trolig er dette årsaken til at skinnene røyter en del og har store flekker uten hår (for å avhåre skinn skal nemlig skinnet legges i bløt over lengre tid fant jeg ut etterpå...)
2. Det var vanskelig å vite hvor mye man skulle skrape bort når de skulle skrapes. Etter at kjøtt og blod var borte, var det fremdeles en slags "hinne" som jeg jobbet og jobbet med å fjerne. Fikk den bort på noen plasser. Dette har ført til at skinnets innside er ganske skjoldete.
3. Mykgjøringsprosessen er visst svært krevende. Og for å være helt ærlig så forstår jeg ikke hvordan jeg skal gjøre dette. Har trolig ikke utstyr til det heller...

Skinnene er derfor nå helt tørre, myke i pelsen (det som er igjen av den) på ene siden, og stive og skjoldete i fargen på andre siden. Men jaggu har jeg lært mye likevel!!

Hvis noen har tips og triks til dette temaet mottas det med den største takk! Har forsøkt å oppspore garvekurs på nettet, samt søkt på mange sider, men finner dessverre ikke så mye...
P.S. Jeg ønsker ikke å garve med kjemikalier...

To stk kaninskinn til vask...


Her er vi midt i skrapingen - ikke de beste arbeidsforhold akkurat... Tok litt tid før jeg klarte å ta i skinnene med bare nevene, men etter to timer med skraping var alt som i starten opplevdes som ekkelt blitt helt naturlig...


Skinn til tørk


Her er resultatet per i dag, usikkert om de kommer til å bli så mye mer behandlet... Det er mykgjøringsprosessen jeg i så tilfelle har hoppet over - en prosess jeg er usikker på hvordan jeg skal utføre. Dessuten vet jeg ikke hvor mye krefter jeg skal bruke på to skinn som nok ikke kan brukes til noe...

Skinnet til høyre er svært krøllete. Det er også det som har mistet mest hår. Begge skinnene har en karakteristisk svart flekk midt på. Aner ikke hvor denne kommer fra...



15 kommentarer:

  1. Skal si du har hatt strev med skinnene. Og mest sannsynlig kommer de til å røyte når de ikke har fått skikkelig behandling.
    Jeg har også kaniner - av rasen Rex. De har en nydelig fløyelsaktig kort pels. Jeg slakter selv, men er ikke så "miljøbevisst" som deg for jeg sender dem inn til garving (i Ølensvåg). Det gjør jeg både for at det blir altfor mye arbeid for meg å garve alt selv (sender inn 15 - 20 skinn om gangen), men mest for at da vet jeg at jeg får et kvalitets skinn tilbake.
    Jeg har ikke laget så veldig mye av skinnene enda. Har mange planer, men har ikke kommet skikkelig igang enda. Det jeg har laget er en veske som jeg har pyntet med skinnstriper og andre små detaljer. Jeg har laget en portemonè, et penal og holder nå på med en muffe (til 2-3 åring). I foreningen snakket vi litt om å lage ullfilt kjoler med kanter i kaninskinn - til småpiker! Jeg skal også lage sofa puter. I begynnelsen tenkte jeg på et stort pledd, men ser nå at det vil gå så mye skinn at jeg ikke har noe til alt det andre. Det er mye kjekkere med småprosjekter.

    Lykke til med skinnene dine, men jeg vil råde deg til å begynne fra begynnelsen igjen med nye skinn og skikkelig garving før du begynner å lage noe.

    SvarSlett
  2. Heisann.
    Tusen takk for kommentar! Er det dyrt å få dem garvet når du sender dem inn?

    Jeg har nok gitt opp de to skinnene som du ser over. Hadde en plan om å ta meg tid til å myke dem opp, bare for å lære litt om den prosessen også, men siden jeg vet at de ikke kommer til å bli brukbare, så har jeg vel gitt litt opp. Men jeg gleder meg til neste gang! Jeg er jo litt avhengig av å få levert kaninskinn fra min kusine, så foreløpig har det blitt med disse to skinnene. Har dog tenkt litt på å begynne med kaninoppdrett selv, men ikke satt planen ut i livet (har hatt kanin to ganger, og begge gangene har reven tatt dem, så det må virkelig bygges ugjennomtrengelig hvis jeg skal prøve igjen).

    Har endelig funnet fram symaskinen igjen og begynt å teste mine kreative sider, så det hadde vært kjekt å ha litt skinn å flette inn i produktene...:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Siste gang jeg sendte inn skinn betalte jeg kr 125 pr skinn + porto.

      Slett
    2. Det er jo ikke så gale - men de bruker vel noen kjemikalier som jeg ikke er så glade i... Skal vurdere det neste gang jeg får tilbud om skinn! Takk for respons!!

      Slett
  3. Lars Erik09 mars, 2012

    Jeg garver alle mine skinn (rev, mår, hjort, rådyr) med Alun. Men siden du ikke vil bruke kjemikalier er nok "bjørkelut" tingen for deg.
    Du sier du har problemer med å skrape.
    Et vått skinn er langt vanskeligere å skrape enn ett som er litt "tørrere". Prøv å skrap det når det har tørket litt. Dessuten må du spikre opp skinnet på en plate eller vegg, stramme det skikkelig opp i alle retninger. Da blir skrapejobben lettere. Steder hvor hinner og fett sitter godt hjelper det fælt å ha på sagflis og skrape med det på også.
    Når skinnet skal tørkes må du også spenne det hardt opp. Spikre og stramme det godt opp alle veier! Jeg ser på bildene at skinna dine er for dårlig skrapt og at hinner, kjøtt og fett sitter igjen. Da dette ikke skrapes vekk blir skinnet surt og dermed detter håra av.
    Stram godt opp, skrap med sagflis på halvtørt skinn, stram opp og tørk oppspennt.
    Etter tørking kan du pusse skinna lett med sandpapir hvis du vil ha dem litt "loddene" på skinnsida!!
    Ikke gi opp, dette er ikke vansklig og du kommer til å få det til :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for konkrete og gode råd! Det skal jeg jammen prøve!! Dette hørtes jo ikke uoverkommelig ut... Har ikke fått flere skinn etter disse to, men vet det ligger noen i en frys og venter på meg. I tillegg har mannen i huset nettopp tatt jægerprøven, så det kan jo være det blir noen skinn derfra også etterhvert...:) Takk takk!

      Slett
    2. Noen som vet hvor man kan kjøpe kaninpels fra en økologisk oppdretter?

      Slett
    3. Dessverre. Det vet jeg ikke. Tenkte du for å garve skinnet selv? I så tilfelle kan jeg høre med min kusine som er/har vært økologisk oppdretter (usikker på om hun var sertifisert, men hennes fokus var ihvertfall der). Tror hun har noen skinn igjen. Ellers kjenner jeg ikke til økologiske kaninoppdrettere.

      Slett
    4. Flott. Det hadde vært veldig artig å prøve å garve selv. :)
      Hvor i landet holder de til? Jeg bor i Kristiansand. I forhold til den industrielle kyllingoppdretten, er jo (økologisk) kanin et fint alternativ. Vet du om noen på sørlandet som driver med kaninoppdrett? Du må gjerne svare på mail: karine "alfakrøll" titanica-art "dått" com :)

      Slett
    5. Dessverre, jeg kjenner ikke til noen på Sørlandet som driver med kaninoppdrett. Men ja, det er absolutt et godt alternativ til den industrielle kyllingoppdretten! Svarte deg ikke på mail siden jeg ikke hadde så mye info å by på...

      Slett
  4. Hei! Detta var er imponerende prosjekt ;) jeg står her nå med et reinskinn som skal tørkes, og er litt usikker på et par ting du kanskje kan hjelpe meg med.. Det har nemlig ligger nedfrossa i ei uke, så da lurer jeg på om det må tines før jeg spikrer det opp og skraper? Også lurer jeg på om du har noe tips i forhold til redskap?

    Mvh Marlene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei. Jeg er på ingen måte ekspert på området, men kan prøve å svare deg... Jeg vil tro at skinnet må tines før det spikres opp, rett og slett fordi da er det mer elastisk og du får det strammere... Redskap har jeg dessverre få tips om, men kanskje andre som leser dette kan skrive en kommentar om redskap?

      Slett
  5. Sløve kniver og flintstein som er "hogd" til slik at det blir en halvbue i den ene siden er best. Til oppmykning kan du legge skinnet/skinnene i en tønne der begge ender er saget av og så kan du og f.eks partneren din ligge med føttene inne i og rotere eller "sparke" rundt skinna.
    Ellers har man en rett stav/planke opp med bein i bunn, i denne staven/planken er det skjært ut halv hjerter som man gnier og drar skinnet opp og ned og sidelengs.

    Røykgarving er også fint og ikke minst kjempe lett :-)

    SvarSlett
  6. Gjerne et teppe i hver ende av tønna slik at mest mulig varme blir igjen inne i tønna.

    SvarSlett
  7. Tusen takk for tips. Veldig kjekt at andre skriver litt om sine erfaringer! Jeg har to skinn i frysen som jeg skal prøve meg på etter jul, da skal jeg hente gode tips herfra! :)

    SvarSlett