torsdag 18. oktober 2012

Stearinlys i kopp

I helgen gjorde jeg noe som var veldig enkelt - mye enklere enn jeg hadde trodd!

Jeg så et bilde i en bok en gang - en gammel fin kopp som det var laget stearinlys i. Jeg tenkte straks at det ville jeg prøve... En gang jeg var innom Fretex kjøpte jeg noen gamel kopper, og en gang jeg var innom Panduro kjøpte jeg stearin og farge. Alt dette har stått i nesten ett år inntil jeg nå fikk ånden over meg...

Du heller stearinklumper i en beholder. Jeg brukte en hermetikkboks. Posen ved siden av er fargestoff...

Beholderen satte jeg i et vannbad. Vannbadet stod på platen hele tiden, slik at jeg kunne holde det oppunder kokepunktet. Obs! Hold på boksen - ellers kan det velte...   
Rør med jevne mellomrom til det blir flytende. Ta da oppi litt fargestoff. Ikke for mye av gangen - prøv deg fram...

Koppene må stå klare når du skal helle stearinen over. Vekene fulgte med stearin-boksen jeg kjøpte. Jeg knøt like godt på et kronestykke på bunnen slik at veken skulle bli rett... Hvordan veken holdes oppe er det bare fantasien som setter grenser for...

Her har jeg helt første ladning i koppen. Veken holdes her av en gaffel

Alt er klart til å fylles :)

Voila! Ferdige stearinlys som kan settes på bordet - eller gis bort i gave... Vær obs på at stearinen kan synke litt på midten. Etterfylling kan være bra...



1 kommentar:

  1. Jippi, jippi, jeg er den heldige eier av en slik kopp:)TUSEN takk snille Ingvild.

    Klem fra Annepanne.

    SvarSlett